(NL/FR) Experimentele destructie 1ste Belgische voetgangersbrug in voorgespannen beton / Destuction experimentele 1ere Passerelle belgen en béton précotraint
NL – De voetgangersbrug over het kanaal Charleroi-Brussel, gelegen aan de Gosseliesstraat in Anderlecht en daterend van 1944, werd in maart 2019 vervangen door een nieuwe verstelbare brug. De redenen waren de toegenomen doorvaarthoogte voor schepen en de mobiliteitsnoden van voetgangers en fietsers.
bron: Blik op beton, febelcem.be
Het oorspronkelijke kunstwerk was bijzonder omdat het de allereerste voorgespannen betonnen “brug” of “voetgan- gersbrug” van dit type was dat in België werd gebouwd en in dienst genomen, om precies te zijn in oktober 1944.
Vooraleer het af te breken werd beslist het bouwwerk te onderwerpen aan een onderzoeks- en belastingspro- gramma met het doel de wetenschappelijke kennis over de duurzaamheid en het gedrag in de tijd van de eerste generatie voorspanbetonconstructies te vergroten. Het betreft meer bepaald het voorspanningssysteem “Blaton- Magnel”, dat tot het begin van de jaren zestig in België op grote schaal werd gebruikt. De recente dramatische instorting van de brug bij Genua bewijst hoe belangrijk wetenschappelijk onderzoek is voor de beoordeling van het reële resterend draagvermogen van voorgespannen beton- constructies die meer dan 40 jaar geleden zijn gebouwd …
FR – La passerelle enjambant le canal Charleroi-Bruxelles, rue de Gosselies à Anderlecht, datant de 1944 a été remplacée en mars 2019, pour des raisons d’augmentation du tirant d’air du trafic fluvial et de mobilité des piétons et des cyclistes, par une nouvelle passerelle levante.
source: Regard sur le béton, febelcem.be
L’ouvrage originel en béton jouissait de cette particularité d’avoir été le tout premier ouvrage de type « pont » ou « passerelle » en béton précontraint construite et mise en service en Belgique, et pour être précis en octobre 1944.
Avant la démolition de cet ouvrage il a été prévu de le soumettre à un programme d’investigations et de mise en charge afin d’augmenter les connaissances scientifiques relatives à la durabilité et à la pérennité des ouvrages en béton précontraint de première génération, et particu- lièrement ceux réalisés avec le système de précontrainte « Blaton-Magnel » dont l’utilisation a été très répandue en Belgique jusqu’au début des années 1960. A titre d’exemple, le dramatique et récent effondrement du pont de Gênes témoigne de l’importance de recherches scienti- fiques relatives à l’évaluation de la capacité portante réelle et résiduelle des ouvrages en béton précontraint construits il y a plus de 40 ans …
Teksten / Textes :
Bernard Espion, Pr Dr Ir Ecole Polytechnique Université Libre de BruxellesJoint Research Group ULB-VUB « Construction histories Brussels »
Michel Provost, Pr de l’Université Libre de Bruxelles Joint Research Group ULB-VUB « Construction histories Brussels »Associé Origin Architecture & Engineering