Le Corbusier, la passion des cartes/ Een passie voor kaarten

By DOCOMOMO Belgium / April, 25, 2013 / 0 comments

EXPO | 26.04 – 06.10.2013 | Foyer des Bibliothèques CIVA, Brussels

Production CIVA – Curator: Luis Burriel Bielza, PhD. Architect

lecorbucarteL200, expo civa

FR.

Parallèlement à l’exposition “Le Corbusier et la photographie”, le CIVA présente une exposition consacrée à l’importante collection de cartes postales figurant dans les archives de Le Corbusier et que personne encore n’avait investiguée.

Ce fonds, riche de plus de deux mille cartes a d’abord intrigué Luis Burriel Bielza, commissaire de l’exposition. Rapidement, il a ouvert une nouvelle veine dans cette mine inépuisable que constitue l’oeuvre de Le Corbusier. Son approche originale tente par des évocations subtiles de tracer un chemin au travers d’une pluralité d’hypothèses quant aux raisons, usages et objectifs assignés par l’un de ceux qui révolutionnèrent
l’architecture et l’urbanisme du XXe siècle.

L’exposition produite par le CIVA révèle que pour l’architecte, la carte postale est à la fois outil de recherches, outil pédagogique, outil de rêve et d’évasion. Au-delà de l’objet fixateur des souvenirs et des sentiments, elle est pour Le Corbusier un support et une référence sans cesse au centre d’une dialectique particulière entre son imaginaire et ses réalisations.

source: www.civa.be

NL.

Naast de tentoonstelling over “Le Corbusier en de fotografie” wijdt het CIVA ook een tentoonstelling aan de aanzienlijke maar tot hiertoe nog niet bestudeerde verzameling ansichtkaarten uit het archief van Le Corbusier.

Dit fonds van meer dan tweeduizend kaarten trok de aandacht van Luis Burriel Bielza, de curator van de tentoonstelling. Het duurde niet lang voor hij een nieuwe ader kon openen in de onuitputtelijke mijn die het oeuvre van Le Corbusier is. Wat deed deze architect, een van degenen die de 20e-eeuwse architectuur en stedenbouwkunde grondig hebben vernieuwd, met al die kaarten ? Waarom en met welk doel verzamelde hij ze ? Op een originele en fijnbesnaarde manier zoekt de curator een weg door het bos aan mogelijke antwoorden op deze vragen.

Op de tentoonstelling die het CIVA opzet, blijkt dat Le Corbusier ansichtkaarten gebruikte als onderzoeksinstrument, als pedagogisch middel en om te ontsnappen naar een droomwereld. Ansichtkaarten houden herinneringen en gevoelens vast, maar dienden bij Le Corbusier ook als steun en referentie in de krachtige dialectiek tussen zijn verbeelding en zijn verwezenlijkingen.

bron: www.civa.be