belgian momo heritage in danger

Koning Albert Building

threatened with demolition

Architect: Léon Stynen & Paul De Meyer
Year: 1956-1960
City - Country: Kessel-Lo, Belgium

go to the online inventory page (NL)

EN – The Koning Albert Building was the keystone of the neighbourhood and was implanted on a large green site at the district’s edge. Stynen and De Meyer saw the building as the bridging element between Casablanca and ‘any districts that may follow’.
Originally, a second, similar residential block was also planned, parallel to the Koning Albert Building and at a sufficient distance for sun exposure (not built). The actual realization of a building on pilots was probably the result of a determined argumentation by the architects. They championed – against the added cost compared with a building with a ground floor – such aspects as ‘maximum openness’, ‘the good urban design solution’, and the advantage that the ground level ‘can belong to the community across its entire surface’. The Koning Albert Building was initially conceived as a four-storey volume with an expressively designed main façade with receding banks of windows, protruding balconies and polychromy. Under the building, a playground and a rest area for the elderly were planned. The Koning Albert Building was ultimately built in eight storeys, with duplexes with double-height living rooms accessed by internal corridors. The building had a strikingly brutalist character, with an exposed concrete structure filled in with prefabricated concrete panels, bush-hammered politis and sculptural staircases and entrances. The amenities under the building were not realized, so that the collective element of the Unité was lost. Except for a few collective facilities, the district was largely implemented according to the definitive plan.

source: Léon Stynen. A Life of Architecture (1899-1990), p. 251

NL – De Koning Albertbuilding werd ontworpen onder leiding van architect Paul De Meyer, maar duidelijk in samenwerking met Léon Stynen. Een voorontwerp dateert van 1955 en vertoont een afwijkende vormgeving. Stynen verdedigde volop bij de huisvestingsmaatschappij het ontwerp met pilotis als een goede stedenbouwkundige oplossing. Het definitieve ontwerp nam enkele aspecten over van het voorontwerp, waaronder de vrijgemaakte begane grond. Het plan evolueerde wel tot een monumentaler volume met een beperktere volumewerking.

De Koning Albertbuilding is geconcipieerd als een bescheiden, maar doordachte wooneenheid naar voorbeeld van Unité d’Habitation van Le Corbusier. Het volume werd oorspronkelijk bepaald door de pilotis en een opvallend brutalistische vormgeving (béton brut). In de optiek van het modernisme wilde Stynen het betonskelet in gevel en opbouw zo veel mogelijk zichtbaar laten.

Het karakter van het woonblok is sterk aangetast door renovaties. Het meest opvallende aspect van het ontwerp, namelijk de pilotis, werd reeds in 1968 aangepast door een ingrijpende verbouwing waarbij garages werden gebouwd op de begane grond tussen de pilotis. Toen het gebouw begin jaren 1990 kampte met grote vochtproblemen en betonrot, werd overgegaan tot een ingrijpende renovatie naar ontwerp van A33 (ontwerp 1992, uitvoering 1994-1995). De oorspronkelijke gevelafwerking verdween achter een gordijngevel van glas en aluminium, en de kopgevels werden voorzien van een isolerende bepleistering. De nieuwe vensters van de oostgevel creëerden een uniforme geleding, die de oorspronkelijke raamindeling volgt. De terrassen met hun hekwerk werden volledig afgesloten door vensters waardoor de volumewerking verloren ging. Vensterpartijen werden bijkomend geritmeerd door sandwichpanelen. De renovatie had geen impact op de planindeling, waardoor deze in zijn oorspronkelijke staat is bewaard.

lees meer (bron)

Latest News:
2019/10/13, Open brief Docomomo.be over sloop Albert gebouw van Stynen & De Meijer, Docomomo.be (NL)
2019/05/03, Albertbuilding van Léon Stynen met sloop bedreigd, Docomomo.be (NL)
2019/04/18, Mijlpaal sociale woningen gaat neer, De Standaard (NL)

 

Docomomo.be-excursion on 10.11.2018

Docomomo.be-excursion on 10.11.2018